Kræsen eller..?

24. februar 2011

Alder:
21 mdr.

Kræsen eller..?

Kære Helen,

Jeg har netop læst et indsalg på TV2 GO, hvor der står at det er forældre, der gør børnene kræsne..!!

Hvis det er sket, hvad gør man så..??

Det er jo meget tydeligt for os, at Simon (på 21 mdr) er meget opmærksom på det han putter ind i munden, og han er utrolig skeptisk ved alt, med undtagelse af rugbrødsmadder, som glider rigtig fint ned..

Fra det første øjeblik vi blev anbefalet fast føde, spise Simon med ved vores tallerkener, spiste f.eks. feta, ris med sovs, kaftoffelmos, fiskefrikadeller og flere andre ting, men sådan er det slet ikke mere..

1. Vi sørger faktisk altid for at en god stemning ved bordet. Vi har lys på bordet ved hvert måltid, og vi sludrer hyggeligt sammen.

2. Vi laver ikke specielretter til Simon, men gerne børnevenlige retter, som vi alle kan spise. Simon får altid tilbudt samme som vi selv spiser, og vi har, efter anbefaling fra dig, altid rugbrød med på bordet, og det er primært det Simon spiser. Udover det har vi for det meste agurk og tomater på bordet.

3. Simon bestemmer selv hvad han vil spise af det, der er på bordet, vi tvinger ham ALDRIG til at spise noget bestemt (det er simpelthen en umulighed).

4. Simon er næsten altid med til madlavning og ...

Annonce

... borddækning. Han er meget nysgerrig, og spiser gerne smagsprøver ved bordkanten – hvilket jo er hyggeligt, og så ved jeg også godt at jeg ikke skal forvente det store ved middagsbordet.

5. Simon får ikke sukker holdigt mad, og om eftermiddagen får Simon en eftermiddagssnack i vuggeren, og måske lidt frugt eller grov knækbrød når han kommer hjem.
Simon spiser meget gerne forskellig mad i vuggeren, hvor de heldigvis spiser varm mad hver mandag, onsdag og fredag.
Her kan han dog også være lidt vægelsindet, og spiser f.eks. ikke fast kød eller fisk.

Hos min mor spiser han f.eks. kartofler med smør, men det nægter han pure hos os.

Råkost som du har anbefalet nægter han at spise, han vil gerne ha' æble og andre frugter, MEN de skal være seperate.

Vi føler faktisk, at vi gør alt for at gøre tingene rigtigt, men lige meget hjælper det, og ind i mellem kan jeg mærke fortvivlelsen og panikken rumstere i min mave.

Jeg VED godt at sådan er det for rigtig mange forældre, men hvad gør man lige for at rette op på sagerne, når de først er gået i hår (mad) knude..??

Jeg har skrevet til dig et par gange tidligere, men forsøger lige en sidste gang :o)

På forhånd tak for svaret :o)

De bedste hilsner fra
Vibeke - Simons mor ;o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre