Brev:
Kræsen eller..?
24. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kræsen eller..?
Kære Helen,
Jeg har netop læst et indsalg på TV2 GO, hvor der står at det er forældre, der gør børnene kræsne..!!
Hvis det er sket, hvad gør man så..??
Det er jo meget tydeligt for os, at Simon (på 21 mdr) er meget opmærksom på det han putter ind i munden, og han er utrolig skeptisk ved alt, med undtagelse af rugbrødsmadder, som glider rigtig fint ned..
Fra det første øjeblik vi blev anbefalet fast føde, spise Simon med ved vores tallerkener, spiste f.eks. feta, ris med sovs, kaftoffelmos, fiskefrikadeller og flere andre ting, men sådan er det slet ikke mere..
1. Vi sørger faktisk altid for at en god stemning ved bordet. Vi har lys på bordet ved hvert måltid, og vi sludrer hyggeligt sammen.
2. Vi laver ikke specielretter til Simon, men gerne børnevenlige retter, som vi alle kan spise. Simon får altid tilbudt samme som vi selv spiser, og vi har, efter anbefaling fra dig, altid rugbrød med på bordet, og det er primært det Simon spiser. Udover det har vi for det meste agurk og tomater på bordet.
3. Simon bestemmer selv hvad han vil spise af det, der er på bordet, vi tvinger ham ALDRIG til at spise noget bestemt (det er simpelthen en umulighed).
4. Simon er næsten altid med til madlavning og borddækning. Han er meget nysgerrig, og spiser gerne smagsprøver ved bordkanten – hvilket jo er hyggeligt, og så ved jeg også godt at jeg ikke skal forvente det store ved middagsbordet.
5. Simon får ikke sukker holdigt mad, og om eftermiddagen får Simon en eftermiddagssnack i vuggeren, og måske lidt frugt eller grov knækbrød når han kommer hjem.
Simon spiser meget gerne forskellig mad i vuggeren, hvor de heldigvis spiser varm mad hver mandag, onsdag og fredag.
Her kan han dog også være lidt vægelsindet, og spiser f.eks. ikke fast kød eller fisk.
Hos min mor spiser han f.eks. kartofler med smør, men det nægter han pure hos os.
Råkost som du har anbefalet nægter han at spise, han vil gerne ha' æble og andre frugter, MEN de skal være seperate.
Vi føler faktisk, at vi gør alt for at gøre tingene rigtigt, men lige meget hjælper det, og ind i mellem kan jeg mærke fortvivlelsen og panikken rumstere i min mave.
Jeg VED godt at sådan er det for rigtig mange forældre, men hvad gør man lige for at rette op på sagerne, når de først er gået i hår (mad) knude..??
Jeg har skrevet til dig et par gange tidligere, men forsøger lige en sidste gang :o)
På forhånd tak for svaret :o)
De bedste hilsner fra
Vibeke - Simons mor ;o)